Ergonomia w biurze

10 wskazówek, dzięki którym unikniesz zmęczenia w biurze

Czujesz czasem zmęczenie pod koniec wielogodzinnej pracy w biurze? Dyskomfort towarzyszący przyjmowanym podczas siedzenia pozycjom przyczynia się do powstania „fizycznego” stresu, a tym samym ogólnego rozdrażnienia. Na szczęście można znaleźć na to radę. Zastosuj się do tych 10 prostych wskazówek, dzięki czemu zyskasz komfort pracy i zwiększysz swoją wydajność!

 

Wskazówki te zostały opracowane na przestrzeni lat przez specjalistów od ergonomii – nauki, której istotą jest takie zaprojektowanie stanowiska pracy, aby maksymalnie dopasować go do możliwości i ograniczeń pracownika. Celem projektowania stanowisk roboczych jest zapewnienie pracownikowi komfortu pracy, dzięki czemu osiąga on maksymalną wydajność  i efektywność.

Kto nie chce uniknąć zmęczenia i dyskomfortu w pracy? Niezależnie od tego, czy jesteś pracownikiem BHP odpowiedzialnym za zapewnienie bezpiecznego środowiska pracy, czy po prostu użytkownikiem komputera wypróbuj poniższe porady:

 

1. Zapewnij ciągłe podparcie rękom- bez niego mięśnie karku i ramion są narażone na przeciążenie.

2. Zwracaj uwagę na pozycję swojej głowy – staraj się utrzymać ją w pionie z linią szyi. Nie pochylaj głowy do przodu.

3. Nie garb się! Garbienie się wywiera większy nacisk na dyski i kręgi pleców. Używaj podparcia lędźwiowego swojego fotela biurowego – siedź w taki sposób, aby oprzeć na podpórce jak największy ciężar. Dosuń fotel do biurka tak blisko, jak to możliwe – dzięki temu unikniesz pochylania się podczas sięgania.

4. Monitor powinien być umieszczony dokładnie na wprost Ciebie, a jego górna krawędź nie powinna być wyżej niż wysokość Twoich oczu. Klawiaturę trzymaj w jednej linii z monitorem – dzięki czemu unikniesz częstego obracania głową.Ergonomia - właściwa pozycja na fotelu

5. Rozmawiasz przez telefon ściskając go między uchem a ramieniem? Wiesz o tym, że to naprawdę zły zwyczaj, zatem nie rób tego!

6. Klawiaturę i mysz trzymaj blisko siebie, aby nie narażać się na nadmierne naprężenie ramion i rąk podczas sięgania na większe odległości.

7. Unikaj zmęczenia oczu upewniając się, że monitor nie jest zbyt blisko – powinien znajdować się co najmniej na wyciągnięcie ręki.

8. Kontroluj jasność ekranu i zwróć uwagę, czy monitor nie jest ustawiony w świetle okna lub innego, jasnego tła.

9. Co jakiś czas pozwól odpocząć oczom, skupiając wzrok na dalekim punkcie na kilka sekund – to dla nich idealna przerwa.

10. Nogi nie powinny swobodnie zwisać podczas siedzenia. Jeśli Twoje stopy nie dotykają wygodnie podłoża, lub czujesz nacisk na tył Twoich nóg znaczy to, że musisz pomyśleć o wykorzystaniu podnóżka lub po prostu obniżyć klawiaturę i fotel.

 

Nie zapominaj również, że aby uniknąć zmęczenia w biurze należy dbać o swój układ mięśniowo – szkieletowy. Pij dużo wody, wykonuj dużo ćwiczeń, rób przerwy i unikaj wielogodzinnego siedzenia – to w połączeniu z powyższymi radami przyniesie Ci ukojenie w codziennych obowiązkach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *